How to make it in K-Pop
Bobby Sukhraj & Thomas de Raad (HIT BY THE WINDMILL)
K-Pop is één van de populairste genres in de wereld en al helemaal in de Aziatische markt is het dé dominante stroming. Een mix van genres als Hiphop, Pop, Rock, EDM en R&B. Artiesten als BTS en Blackpink hebben de wereld veroverd. De meeste uitvoerende artiesten kunnen zingen, dansen, zijn influencers en treden op in groepen. Maar ze schrijven meestal niet zelf hun muziek. Die wordt door de beste componisten ter wereld geschreven en geproduceerd. Hoe kom je daartussen als Nederlandse hitmaker? Waar heb je rekening mee te houden? En waar liggen de grootste uitdagingen? Bobby Suhkraj ging onlangs mee op handelsmissie naar Korea en vertelt over zijn ervaringen.Â
HIT BY THE WINDMILL is een initiatief van Bobby Sukhraj & Thomas de Raad om Nederlandse auteurs en producers te ondersteunen op internationaal vlak in nieuwe markten. Het eerste project wat onder dit platform is opgezet, is een internationale K-pop writing trip naar Seoul, Zuid Korea in samenwerking met Buma Stemra en Dutch Music Export. Uit een open call naar de gehele Nederlandse songwriting en productie community zijn 8 kandidaten geselecteerd om een week lang studio sessies te doen met de beste uitgevers en labels van Zuid-Korea . Door speciaal ingerichte writing camps in Amsterdam en Seoul op de planning, worden de creatieve banden met de Aziatische markten versterkt.
Bobby Sukhraj richtte in 2017 in Amsterdam HOUSTON COMMA op, een boutique muziekuitgeverij die wereldwijd opereert. Het bedrijf vertegenwoordigt een sterrenteam van schrijvers en producers zoals Palm Trees, Haris, Rock A Tune, Yoda Francesco, Adriaan Persons en LA$$A. Het team van HOUSTON COMMA heeft succesvolle releases op zijn naam staan met onder andere Ofenbach, Major Lazer en K-Pop-sterren TVXQ!, Red Velvet en Tomorrow x Together. Eerder was Bobby actief als A&R-manager bij Imagem Music en Sony Music BNL.
Thomas de Raad begon zijn carrière als manager bij Nicky Romero en ging later aan de slag als A&R bij CTM. In 2019 richtte Thomas zijn eigen bedrijf op: TOMMY ADVICE. Met een team van 10 artiesten, schrijvers en producers heeft Thomas zich altijd gericht op de internationale markt. Hij zette honderden samenwerkingen op met internationaal talent, wat resulteerde in releases met onder andere Felix Jaehn, Kygo, Timmy Trumpet en in Zuid-Korea met KAI (EXO), YOUHA en Weeekly.